• Çözümlerimiz
    • Self Servis Teknolojiler
    • Mobil Teknolojiler
    • Web Teknolojileri
  • Başarı Hikayeleri
  • Değerlerimiz
  • Blog
  • İletişim
Yeni Blog: OpenAI Canvas Yeni Yapay Zeka Destekli Yazma ve Kodlama Asistanınız
logo logo
  • Çözümlerimiz
    • Self Servis Teknolojiler
    • Mobil Teknolojiler
    • Web Teknolojileri
  • Başarı Hikayeleri
  • Değerlerimiz
  • Blog
  • İletişim
  • İnsan Kaynakları Yönetimi
  • Argenova
  • Yazılım Geliştirme
  • Girişimcilik
  • Proje Yönetimi
  • Müşteri Hizmetleri
  • Teknoloji

Temel Performans Göstergeleri ( KPI) Nedir? 

Şeyma BAKIRCI
Şeyma BAKIRCI 22 Haziran 2022

KPI’ın açılımı Key Performance Indicator yani Türkçe anlamı ile anahtar / temel performans göstergesi demektir. Bu kavramı tek bir kelime ile tanımlayacak olursak, ‘hedef’ olarak adlandırma doğru olacaktır..

İşletmelerin ve ekiplerin başarıyı ölçmesinin birçok yolu vardır. Yöneticiniz ile yaptığınız toplantılarda veya performans incelemelerinde KPI teriminden bahsedildiğini duymuşsunuzdur. Çoğu kişi bu kısaltmanın “Temel Performans Göstergeleri” anlamına geldiğini bilir. Ancak KPI'nın ne anlama geldiği sorulduğunda muhtemelen çok farklı tanımlar duyabilirsiniz.

İşletmelerin belirli alanlarda nasıl performans gösterdiğine dair kapsamlı bir genel bakış elde etmek istiyorsanız KPI'lara bakmanız önemlidir. Bu yazımda sizlere “Temel Performans Göstergeleri ( KPI) Nedir?” hakkında bilgiler vereceğim.

KPI'lar modern iş dünyasının her alanında bulunur, genellikle çok fazla kullanılır, birçok kesim tarafından da yanlış anlaşılır. KPI'lar çok yaygın olmasına rağmen, bunu etkin bir şekilde kullanan işletmelerin de o kadar yaygın olmadığı bilinmektedir.

Temel Performans Göstergeleri

KPI Nedir?

KPI'lar, şirketlerin, iş birimlerinin, projelerin veya bireylerin stratejik amaç ve hedefleri ile ilgili olarak ne kadar iyi performans gösterdiğini ölçmeye yaramaktadır.

KPI'ler, bir organizasyonun başarısı için önemli sayılan faktörleri izlemeyi ve analiz etmeyi ölçen metriktir.  Zaman içindeki değişimi izleyebilmeniz için KPI'ların ölçülebilir olması gerekir. 

Hedeflerinize ne kadar yakın olduğunuzu görmek için KPI'larınızı sürekli olarak izleyebilmeniz ve  bu verileri sık sık kontrol etmeniz gerekir.

KPI'lar, doğru karar verme araçlarıdır. Kurumsal performansın karmaşık yapısını küçük, yönetilebilir sayıda temel göstergeye indirgemeye yardımcı oldukları için, karar vermeye yardımcı olabilir ve nihayetinde performansın iyileştirilmesine öncülük ederler.

KPI Nasıl Belirlenir?

KPI'ları hazırlamak ve daha iyi anlamak, doğru kullanabilmek için bazı sorulara cevap bulmak gerekmektedir.

  • Hedef, işletmenin çalışma alanına ne kadar uygun?
  • Hedef, işletmeye özel mi?
  • Hedef,  işletme için ulaşılabilir mi?
  • Hedefe ne kadar zamanda ulaşılabilir?
  • Hedefe ulaşılması için geçen süreç ölçülebilir mi?

Bu soruların sorulmasının amacı, başlangıç olarak firma içinde yapılan işin KPI’lar ile alakasını görmek ve değerlendirmektir. 

Örneğin işe başlarken yıllık olarak bir kâr hedefi belirlendiğini varsayarsak yıl sonuna gelindiğinde ise elde edilen kârın hedeflenen değerlerin üzerinde olduğunu düşünelim. Değerlendirme yapılırken sene başında belirlenen hedef düşük mü tutuldu, yoksa farklı nedenler mi ortaya çıktı gibi konular incelenmelidir.

KPI Sürecine Etki Eden Faktörler Nelerdir?

KPI’lar Nasıl Oluşturulur?

Tüm KPI’lar yalnızca açıkça tanımlanmış bir hedefe odaklanmamalıdır. Önerilen her bir KPI için kendinize eleştirel bir şekilde şu soruyu sorabilirsiniz: “Bu gerçekten nihai hedefimi destekliyor mu?” 

Beklentiler

Etkili KPI’lar üzerinde beyin fırtınası yaparken ve süreciniz boyunca ölçüm ve iyileştirmeyi uygulamaya hazırlanırken KPI’larınızın ölçülebilir ve eyleme geçirilebilir olup olmadığını göz önünde bulundurun.

Ölçülebilir 

KPI’ları sağlamak için sağlam bir ölçüm yöntemine ihtiyacınız olacak.  KPI stratejisi, verileri yorumlamanın ötesinde eyleme geçirilebilir adımlar içermelidir. Ekip üyeleri veya proje liderleri, gerekli değişiklikleri yapacak yetki ve araçlarla donatılmalıdır.

İletişim

KPI’larınızı dikkatlice seçtiniz ve tanımladınız. Eğer bu seviyeler arasında açık ve net iletişim kanalları olmazsa, KPI hedefleri yönünü kaybedebilir. Bu sebeple iletişim faktörü, sürece önemli ölçüde etki eder.

KPI Nasıl Hesaplanır?

Temel performans göstergelerinde kullanılan birkaç temel hesaplama türü vardır. KPI’yı hesaplamak, bilgi toplamaktan biraz daha zor olabilir. Çok farklı türde temel performans göstergeleri vardır. Performansınızı ölçme veya hesaplama yönteminiz, topladığınız verilerin türüne bağlıdır. 

KPI’yı belirlemek için kullanabileceğiniz çok sayıda uygulama ve araç da aynı şekilde rahatlıkla bulunabilir.

KPI Kullanım Amaçları Nelerdir?

KPI’lar, şirket sağlığı için önemli bir adımdır. Şirketinizin yaşamsal belirtilerini izlemek için KPI’ya ihtiyaç duyabilirsiniz. Sadece hareket ettirmek istediğiniz şeyi ölçün, böylece değişimi etkilemek istediğiniz yere enerjinizi verebilirsiniz.

Sonuç Olarak

Günümüzün zorlu ve rekabetçi iş ortamında, iş liderlerinin ve üst düzey yöneticilerin daha bilinçli kararlar alabilmeleri, performans iyileştirebilmeleri ve rekabette üstünlük sağlamak için yeni ve özgün yollar arayabilmeleri her zamankinden daha önemlidir. 

KPI'lar, doğru bir şekilde anlaşıldığında ve etkin bir şekilde kullanıldığında, tam da bunu başarmak için güçlü bir araç sağlar.

Proje Yönetimi


Şeyma BAKIRCI

Şeyma BAKIRCI

Argenova proje yöneticisi Şeyma BAKIRCI, web teknolojileri, dijital pazarlama ve SEO alanında pek çok firmayla başarılı projeler gerçektirdi. Müşteri memnuniyetini ön planda tutarak, projelerin her aşamasında titizlikle çalışır. Stratejik planlama ve analitik düşünme becerileriyle ekibine katkı sağlamaktan keyif alıyor. Argenova'nın müşteri tabanını büyütmeye ve dijital projelerin etkinliğini artırmaya yönelik katkılar sağlamak onu mutlu ediyor.

Argenova

Yenilikçi ve girişimci ruhumuz ile hareket ediyor, her işimizi değerlerimiz ışığında en doğru şekilde yapıyoruz.

Web Teknolojileri
  • Kurumsal Web Tasarım
  • E-Ticaret
  • Web Uygulamaları
  • Seo
  • Dijital Pazarlama
  • Sunucu ve Barındırma
  • Teknik Destek ve Bakım
Mobil Teknolojiler
  • IOS Uygulama Geliştirme
  • Android Uygulama Geliştirme
  • Bakım ve Teknik Destek
Self-Servis Teknolojiler
  • Ziyaretçi Yönetim Sistemi
  • Anket ve Eğitim Sistemleri
  • Toplantı Odası Bilgilendirme Ekranı
  • Multitouch Uygulamalar
  • Digital Signage
  • İnteraktif Stand Çözümleri
  • Özel Kiosk Çözümleri
  • Temizlik Kontrol Sistemi
Argenova
  • Hakkımızda
  • Blog
  • İletişim

Copyright © 2025. Argenova Teknoloji. All rights reserved.